Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC5265182   Lideratge docent a l'aula
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   2/5/2024 - 30/5/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   50SD Lideratge docent a l'aula
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   Ja fa uns anys que som conscients que el paradigma educatiu ha canviat perquè el nostre alumnat aprèn de maneres diferents de com ho feia fa un temps, i en consonància el model de lideratge que realment «funciona» també ha canviat. Quan parlem de lideratge docent ens referim a dos propòsits principals: en primer lloc, que el nostre alumnat ens segueixi d’una manera natural en allò que nosaltres vulguem fer a l’aula perquè aprengui i, en segon lloc, a experimentar un elevat grau de benestar personal i professional en la nostra feina. Aquesta formació permet aportar coneixements i eines al personal docent perquè assoleixin aquestes dues fites i sàpiguen liderar, com a docents, l’aula en la diversitat de situacions en què es puguin trobar i al mateix temps siguin un «mirall» de referència positiu per al seu alumnat.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   - Conèixer el model de lideratge inspirador actual i les mentalitats que hem de treballar per posar-lo en pràctica.
- Oferir eines per treballar el meu interior i conèixer les meves fortaleses i debilitats a l’aula.
- Treballar per definir el model de referent educatiu que vull ser com a docent.
- Aprendre i saber posar en pràctica els diferents estils de lideratge segons l’activitat d’aula.
- Oferir eines concretes per fomentar la motivació de l’alumnat a l’aula.
- Desenvolupar habilitats personals per al lideratge de l’aula com l’escolta activa i saber fer preguntes activadores.
- Conèixer com s’han de plantejar objectius motivadors per a l’alumnat.
- Saber gestionar situacions d’aula on pugui aparèixer la frustració.
- Desenvolupar la resiliència en el nostre alumnat com a eina de lideratge en activitats que requereixin un major esforç.
- Saber gestionar situacions de treball en equip utilitzant dues eines concretes: la comunicació assertiva i la gestió del temps.
  
Continguts   Mòdul 1. El lideratge positiu de l’aula: actualitzem la idea de lideratge perquè sigui real i efectiva
Definirem el model de lideratge actual i aprofundirem en les seves característiques. El lideratge real es transmet des de l’actitud interna de la persona i es projecta cap a fora, i desenvolupar-nos en aquest model ens beneficia tant a nosaltres com al nostre entorn. Per tant, per exercir conscientment el nostre rol de lideratge a l’aula i servir de mirall positiu per a les persones a les quals «liderem», serà necessari primer conèixer-nos i treballar-nos a nivell intern. Aquest és el pas imprescindible i necessari per desenvolupar habilitats i adquirir eines per gestionar la nostra resposta davant les situacions que afrontem a l’aula, el qual ens aportarà creixement personal i un major grau de benestar en la nostra feina com a docents, a l’hora que podrem acompanyar millor el nostre alumnat.
1. El model de lideratge positiu: Què és un bon líder. Les cinc mentalitats del líder actual
2. Tot parteix d’un mateix o d’una mateixa: autoconeixement i punts de millora
3. Necessitem una brúixola: quin referent educatiu vols ser?
Mòdul 2. Tècniques de lideratge a l’aula
Conèixer quins són els «pals de golf» que podem manejar dins d’una aula segons la situació que estiguem gestionant: un treball en grup, una activitat expositiva, un conflicte, l’inici d’un projecte, etc., perquè no sempre haurem d’aplicar el mateix estil de lideratge. Així mateix, el personal docent ha de tenir a mà algunes eines concretes per mantenir un nivell adequat de motivació en el nostre alumnat, quelcom certament complicat perquè la motivació de les persones sempre és interna, però podem tenir recursos que l’afavoreixin.
1. Lideratge d’aula. Estils de lideratge. Situacions d’aula per aplicar cada estil de lideratge amb l’alumnat
2. Eines de gestió de la motivació a l’aula
Mòdul 3. Habilitats personals del professorat per al lideratge d’aula
Treball i desenvolupament d’habilitats personals que com a docents ens ajudaran a gestionar i liderar una aula, d’acord amb el fet que hem de tenir la capacitat d’escoltar, de preguntar i de plantejar reptes ben formulats al nostre alumnat. En aquest sentit, hem de conèixer i desenvolupar un adequat nivell d’escolta activa; hem de saber com formular preguntes que afavoreixin el creixement personal i la implicació del nostre alumnat, i també hem de saber quines característiques ha de tenir un objectiu o un repte perquè pugui ser assolit amb èxit.
1. Escolta activa
2. Preguntes activadores de conducta
3. Definició d’objectius assolibles. Objectius SMART i activitats d’aula que ho compleixin
Mòdul 4. Lideratge de situacions amb contingut emocional
Treballarem situacions que com a docents ens suposen un repte per al nostre lideratge perquè hi ha un alt component emocional per part del nostre alumnat: les frustracions davant d’una tasca o matèria, la falta de resiliència com a eina per continuar treballant i millorant o la manca d’habilitats bàsiques per al treball en equip. Tenir el model per gestionar aquestes situacions des del rol educador, potenciarà el nostre lideratge a l’aula i facilitarà l’aprenentatge del nostre alumnat. Tot plegat ens ajudarà a acompanyar-los millor i a què l’ambient de l’aula sigui l’adequat per al treball i el benestar individual de tots i totes.
1. Gestió de la frustració i foment de la resiliència
2. Treball en equip
a) Comunicació assertiva com a eina principal de comunicació en l’equip
b) Gestió del temps dins les tasques a executar per part d’un equip
  
Formador/a   Mireia Seró Porte
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.
MÒDUL 1
Activitat 1. Qualitats d’un bon líder (fòrum) CONSCIENCIAR I RAONAR sobre la importància de tenir claredat interna de quin tipus de líder d’aula volem ser.
Activitat 2. Com portes les teves mentalitats de lideratge? (tasca) ACTIVITAT INDIVIDUAL DE REFLEXIÓ I APLICACIÓ DIRECTA EN LA PRÀCTICA DOCENT. Per exercir un bon lideratge d’aula hi ha aspectes del nostre dia a dia que s’han de cuidar i que ens aniran apropant a exercir un excel·lent lideratge d’aula.
Activitat 3. Fortaleses i debilitats a l’aula i al centre educatiu d’acord amb el meu perfil de personalitat TASCA CREAR I COMPARTIR UNA TAULA DE FORTALESES I DEBILITATS A L’AULA PER A CADA PERFIL.
Activitat 4. Quin model de referent educatiu vull ser? (fòrum) REFLEXIONAR I PLANIFICAR ACCIONS A L’AULA I EN EL DIA A DIA
MÒDUL 2
Activitat 1. Què significa liderar una aula? (fòrum) REFLEXIONAR I PRENDRE CONSCIÈNCIA del que significa liderar una aula.
Activitat 2. Com portes els diferents estils de lideratge? (reflexió individual) CREAR UN PLA D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA perquè la persona participant millori la seva pràctica educatival.
Activitat 3. Aplicació dels estils de lideratge a l’aula (tasca) ACTIVITAT PER CREAR I COMPARTIR DE FORMA CONJUNTA un banc d’activitats concretes per àrees o matèries i edat.
Activitat 4. Ús d’alguna de les eines de gestió de la motivació (fòrum) APLICAR I COMPARTIR alguna de les eines de foment de la motivació que s’han treballat.
MÒDUL 3
Activitat 1. En quin nivell d’escolta activa et mous a l’aula? (tasca i fòrum) APRENDRE CONSCIÈNCIA I PRACTICAR l’escolta activa com una eina per atendre millor el nostre alumnat i donar-los un espai per expressar les seves opinions i necessitats.
Activitat 2. Practica les preguntes activadores de conducta (fòrum) ADQUIRIR UNA NOVA ESTRATÈGIA per saber fer preguntes activadores al nostre alumnat.
Activitat 3. Defineix un objectiu SMART per una activitat d’aula (tasca) ACTIVITAT PER CREAR I COMPARTIR DE FORMA CONJUNTA com es poden formular objectius al nostre alumnat que reuneixi les característiques SMART .
MÒDUL 4
Activitat 1. Gestió activa de la frustració (tasca) APRENDRE I POSAR EN PRÀCTICA UNA EINA PER A GESTIONAR LA FRUSTRACIÓ a partir de disposar de quatre passos per gestionar-la.
Activitat 2. Desenvolupament de la resiliència per afrontar tasques d’aula difícils (tasca) APRENDRE I POSAR EN PRÀCTICA EL DESENVOLUPAMENT DE LA RESILIÈNCIA com una eina per afrontar tasques que puguin presentar certa dificultat per al nostre alumnat.
Activitat 3. Comunicació assertiva com a eina fonamental per al treball en equip (fòrum) APRENDRE I POSAR EN PRÀCTICA el registre de comunicació assertiu.
Activitat 4. Graella de gestió del temps (tasca) APRENDRE I POSAR EN PRÀCTICA una eina per gestionar el temps a partir de saber prioritzar i diferenciar les tasques urgents-no urgents.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).